Kolakakor....

Min yngsta dotter Madeléne fyller 23 år den 11 mars och ska ha kalas den 14:e, så jag har lovat att baka lite åt henne. Barnen har varit sjuka så hon har det lite tufft nu.  Har nu gjort kolakakor som är försvinnande goda. Passar ej den som vill hålla igen precis, men de smälter i munnen.

Detta behövs till ca 60 st.
200 gr smör eller margarin
2 dl socker
1 dl sirap
2 msk vanillisocker
2 tsk bakpulver
ca 5 dl vetemjöl

Rör smör eller margarin med socker, sirap och vanillisocker.
Blanda bakpulvret med vetemjöl och tillsätt detta till smör- sockerblandnngen. Arbeta ihop till en deg.
Rulla ut degen till fingerfjocka längder och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite.
Grädda längderna i 200 gr 10-12 minuter. Skär längderna i sneda bitar medan de ännu är varma.



Jag lovar att de är supergoda! Hemma försvinner de direkt om jag inte gömmer dem.


Kommentarer
Postat av: Ingela

Dom såg riktigt goda ut!

Kram Ingela

2009-02-25 @ 21:06:55
URL: http://ingelalala.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0