Sverigekaka

Fick det här receptet från min mor för många år sedan. Har ibland använt kakan till efterrätt och då har jag tillsatt bär och vaniljvisp eller grädde. Har även hänt att jag har gjort den till en tårta också, och då har jag täck den med vispad grädde och dekorerat med jordgubbar.  Men här kommer receptet.

SVERIGEKAKA
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 kkp ljummet vatten ( 1 1/2 dl)

Koka upp detta (blandningen skall sedan hällas mellan bottnarna)
1 dl mjölk
125 gr smör smältes
4 msk vaniljsockser

Gör så här:
Smörj en rund form och ströa den med ströbröd.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt ljummet vatten.
Blanda bakpulvret tillsammans med mjölet och häll i blandningen i vätskan.
Häll smeten i en rund form och grädda kakan i 175 gr i ca 45 min.

När kakan är gräddad och svalnat något så delas den i 2 delar.
Häll sedan den uppkokade smörblandningen emellan bottnarna, och låt den stå några timmar innan man skall äta den så den får safta till ordentligt.
Pudra med lite florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0