GI-recept:Grötbullar 12 st

Idag blir det soffan/sängen hela dagen pga förkyldningen. Får väl försöka plugga lite i alla fall samt lägga ut lite recept .
Varför inte ett nybakat bröd på morgonen. Detta bröd går fort att göra pga att det inte behöver jäsa, man bara blanda ihop ingredienserna och håller smeten i formarna. Gott och nyttigt är det också. I receptet står det att man skall tillsätta 1/2 dl hela dinkelkorn, men jag hade inte det hemma så jag tog solroskärnor istället och det gick bra.
De här grötbullarna är bakade av quinoagröt för att få med lite protein. Quinoaflingor ser ut som pyttesmå havregryn och finns på hälsokostaffärer, men man kan även baka grötbullarna av överbliven gröt och även havregrynsgröt.

Till 12 bullar behöver du:
Till gröten:
1/2 dl quinoagryn
1 dl vatten
1/2 krm salt

Till brödet:
10 dl siktat dinkelmjöl
2 dl havregryn
1/2 dl hela dinkelkorn
1 tsk salt
5 dl vatten
50 gr jäst
ev olja till formen muffinsformsplåt,
eller 12 st muffinsformar av papper

Gör så här:
Blötlägg dinkelkornen över natten. Häll quinoagrynen i en kastrull, häll på vatten och salt. Koka upp och låt sjuda upp och låt  sjuda ihop till en gröt i 3-5 min. Rör i gröten då och då. Ta av från värmen och låt svalna.
Blanda samman mjöl, havregryn och salt. Värm vattnet till 37 gr och rör ut jästen i vattnet, lite i taget. Blanda ner mjölblandningen och dinkelkornen och rör till en jämn smet.
Klicka smeten i formarna och fördela den jämnt.
Grädda bullarna i 20-25 min i 200 gr eller tills de fått fin färg.
Låt svalna under bakduk.





Kommentarer
Postat av: Therese

De ser riktigt goda ut! Dom måste jag testa.

2009-01-28 @ 19:49:28
URL: http://aromboden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0