Varma chokladkladdmuffins

Eftersom jag är en chokladälskare så kunde jag inte motstå detta recept som jag hittade i tidningen Tara från oktober 2008. De här bakverken ör någonting mitt emellan muffins och kladdkaka.  Färsk frukt och en klick Kelda Jordgubb/lime eller grekisk yoghurt till kan kännas fräscht.

Tips! Drick gärna ett gott  rött chokladvin till om man vill lyxa till det ex 12109 Allerverloren Fine Old Vintage fr Sydafrika

Till 6 stora muffins
250 gr mörk choklad av god kvalitet, minst 70 % kakaohalt
250 gr smör
4 äggulor
4 ägg
1dl strösocker
1 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 225 gr. Ta fram stora muffinsformar som rymmer 2 dl vardera.
2. Smält chokladen tillsammans med smöret på svag värme.
3. Rör ihop äggulorna, ägg och socker för hand utan att slå in luft.
4. Sikta ner mjölet i choklad och smörblandningen. Blanda chokladsmeten och äggvispet.
5. Häll smeten till 3/4 i formarna. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min, muffinsen ska fortfarande vara kladdiga inuti. Servera dem nygräddade och ljumma tillsammans med färsk frukt och en klick Kelda jordgubb/lime eller grekisk yoghurt.






Kommentarer
Postat av: Madde

mmmm....Vad gott det såg ut.Nu blev det ju ÄNNU svårare att motstå dessa bakverk=)Får man komma på en fika?;)Dom kanske man ska göra till jag fyller år.KRAM Madde!

2009-01-23 @ 14:28:23
URL: http://glamourmorsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0