Långpannebröd.......

Arbetsdagen är nu slut, men måste ut och åka ändå för sambon skall till läkarstationen igen. Han blir inte bättre. Behövs ta prover för att se vad som är fel. Så det är bara att klä på sig och åka igen nu.

När jag ändå höll på baka äppelpajen för några dagar sedan, så blev det även ett matbröd som man gör i en långpanna. Receptet kommer från matsåklart. Bytte ut vetemjölet mot dinkelmjöl. Det här brödet är enkelt att göra och man häller bara degen i en långpanna och platta till lite samt skåra brödet innan jäsningen.

Detta behövs:
1 dl vetekross (jag tog rågkross)
5 dl vatten
Detta kokas ca 10 min låt det sedan svalna till 37 gr

50 gr jäst (smulas och blandas med vatten och rapsolja  som håller 37 gr värme)
2 dl vatten
2msk rapsolja

Blanda sedan vetekrossblandningen tillsammans med jästblandningen och tillsätt sedan:

1 tsk salt
1 tsk socker
1 dl solroskärnor
5 dl grahamsmjöl
ca 7 dl dinkelmjöl

Låt degen jäsa 30 min

Tryck ut degen i en långpanna och gör skåror i rutmönster. Jäs ytterligare 30 min.


Grädda sedan brödet i 225 gr ugnsvärme i nedre delen av ugnen.

Jag kan lova att brödet är supergott.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0